به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا اکبری رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای امروز سهشنبه ۲۵ آذر در نهمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته به تشریح مهمترین اقدامات سازمان در دولت چهاردهم پرداخت.
آسفالت بیش از ۲۹ هزار جادههای شریانی و اصلی
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بخشی از اقدامات دولت چهاردهم را در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تشریح کرد و گفت: احداث ۳۶۴۸ کیلومتر راه روستایی، بهسازی و آسفالت ۱۲ هزار کیلومتر راه و بهسازی و آسفالت جادههای شریانی اصلی به میزان ۲۹۰۷۶ کیلومتر از جمله این کارهاست.
ترانزیت بیش از ۲۰ میلیون تن کالا
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از اصلاح ۹۷۹ نقطه حادثه خیز جادهای در کشور خبر داد و گفت: سامانههای هوشمند نظارتی و تصویری به تعداد ۳۵۰ سامانه فعال هستند. در دولت چهاردهم ۸۱۳ تن جابهجایی کالا و ۱۷۷ میلیون نفر جابهجایی مسافر انجام شده و ترانزیت نیز به میزان ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا ثبت شده است.
بازنگری سامانه صدور بارنامه
وی با تاکید بر اینکه امسال تمرکز بر هوشمندسازی جادههاست از ادغام چندین سامانه و راهاندازی چند سامانه جدید خبر داد و گفت: بازنگری سامانه صدور بارنامه در حال انجام است و این هوشمندسازی حتماً میتواند در تحول سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نقش ایفا کند و اثرات آن را هم در پایانههای مرزی و هم مسافری شاهد خواهیم بود.
نوسازی ماشینآلات راهداری تا پایان امسال به ۱۲۰۰ میرسد
اکبری در خصوص نوسازی ناوگان توضیح داد: یکی از ماموریتها و اولویتهای اصلی سازمان، نوسازی ناوگان است. در این خصوص ۱۲۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین نوسازی میشود که حدود ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات انجام شده و ۴۰۰ دستگاه ماشین آلات تا پایان سال انجام خواهد شد.
افزودن ۳۲۵۰ اتوبوس از طریق واردات و تولید داخل
وی در بخش ناوگان اتوبوسی نیز از انعقاد تفاهمنامه سه جانبه با ۵ کارخانه تولید داخل خبر داد و گفت: قرارداد تامین ۱۲۵۰ اتوبوس با کارخانجات تولید اتوبوس داخل منعقد شده است و حدود ۲۰۰۰ اتوبوس نیز از طریق واردات تامین خواهد شد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، مهمترین مانع برای نوسازی ناوگان حمل بار را خارج کردن ناوگان فرسوده از چرخه حمل و نقل عنوان کرد و گفت: مطابق تکلیف برنامه هفتم، ۱۱۰ هزار ناوگان اتوبوس، کامیون و کشنده تا پایان برنامه باید نوسازی شود.
فعال شدن سامانه سپهتن تا پایان سال برای همه اتوبوسها
اکبری فعال شدن سامانه سپهتن تا پایان سال برای همه اتوبوسها را یکی از مهمترین راهکارها برای افزایش ایمنی ترددها و پایش رفتار رانندگان عنوان کرد.
به گفته وی، سامانه سپهتن در دهه ۹۰ برای نظارت بر رفتار رانندگان اتوبوس شکل گرفت، اما بعدها به دلیل اختلافات با پیمانکار پروژه دچار اشکالاتی شد. امروز ۷ هزار اتوبوس فعال در کشور داریم که تنها نیمی از آنها به سامانه سپهتن مجهز هستند.
اکبری از تلاش سازمان راهداری برای فعال شدن سامانه سپهوند تا شب عید برای همه اتوبوسها خبر داد و افزود: سازمان همچنین به دنبال راهاندازی سامانه «تاپوگراف هوشمند» برای کنترل رفتار رانندگان و وسایل نقلیه، ناوگان اتوبوسی و ناوگان باری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نظام ارزیابی رانندگان و تایید صلاحیت آنها خوب نبوده و نظام آموزش و رفتار رانندگان باید اصلاح شود.
وی فرسودگی ناوگان را یکی از دلایل آمار بالای کشته شدگان جادهای برشمرد و توضیح داد: ۷ هزار دستگاه اتوبوس فعال کشور، متوسط عمر ۱۸ سال دارند و نیاز داریم تا با ۷ تا ۸ هزار دستگاه اتوبوس نو جایگزین شوند.
تخصیص سوخت بر اساس بارنامه و پیمایش خودروها انجام میشود
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص قاچاق سوخت، گفت: مصرف روزانه گازوئیل در حمل و نقل جادهای کشور ۴۲ میلیون لیتر است که بیش از ۹۸ تا ۹۹ درصد آنها تحت پوشش و نظارت سازمان راهداری است.
به گفته وی، تخصیص سوخت بر اساس بارنامه و پیمایش این خودروها انجام میشود. همچنین این بارنامهها و میزان پیمایش توسط چهار سامانه کنترل شده و سوخت بر همان اساس تخصیص داده میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قراردادهایی با بارنامه صوری میتواند در این ارقام اختلال ایجاد کند، تصریح کرد: کمتر از یک درصد بارنامهها در سالهای اخیر صوری تشخیص داده شده است.
وی از بازنگری در سامانه صدور بارنامهها خبر داد و گفت: صدور بارنامه الکترونیکی در دستور کار است که بر روی گوشی تلفن همراه رانندگان با یک پیامک و تایید راننده قابل چاپ است.